PUBLICATIONS

Research Articles


Jang, S., & Cho, S. (2022). Operational momentum during children’s approximate arithmetic relates to symbolic math skills and space-magnitude association. Journal of Experimental Child Psychology, 213, 105253.

황윤지, 조수현 (2020). 선택의 종류가 선택 후 선호도 변화에 미치는 영향. 한국심리학회지: 인지 및 생물32(2), 189-195.

Lee, K., & Cho, S. (2019). Visuo-spatial (but not verbal) executive working memory capacity modulates susceptibility to non-numerical visual magnitudes during numerosity comparison. PloS one, 14(3), e0214270.

Park, I., & Cho, S. (2019). The influence of number line estimation precision and numeracy on risky financial decision making. International Journal of Psychology54(4), 530-538.  

Kim, N., Jang, S., & Cho, S. (2018). Testing the Efficacy of Training Basic Numerical Cognition and Transfer Effects to Improvement in Children’s Math Ability. Frontiers in Psychology, 9, 1775.

Lee, K., & Cho, S. (2018). Magnitude processing and complex calculation is negatively impacted by mathematics anxiety while retrieval‐based simple calculation is not. International Journal of Psychology, 53(4), 321-329.

Jang, S., & Cho, S. (2018). The mediating role of number-to-magnitude mapping precision in the relationship between approximate number sense and math achievement depends on the domain of mathematics and age. Learning and Individual Differences, 64, 113-124.

Chun, J., Lee, D., Lee, Y., & Cho, S. (2018). Bidirectional examination of the interaction between time and numerosity corroborates that numerosity influences time estimation but not vice versa. Scandinavian journal of psychology, 59(3), 252-261. 

김나래, 조수현 (2018). 색상 변별 과제를 이용한 수 의미 처리의 자동성 및 수-공간 연합의 맥락 의존성 검증. 한국심리학회지: 인지 및 생물30(1), 61-68.  

이하영, 조수현 (2018). 기수와 서수 비교의 거리 효과 간 상관 및 수학 성취도와의 관계 분석. 한국심리학회지: 인지 및 생물30(1), 53-60. 

조수현 (2017). 아동· 청소년기 뇌 구조의 성숙과 이에 대한 지능의 영향. 인지과학28(4), 267-297.  

이경민, 조수현 (2017) 수 정보 처리 능력과 시공간적 작업기억이 수 -공간 연합에 미치는 영향, 한국심리학회: 인지 및 생물, 29(3), 323-330.   

김나래, 조수현 (2017). 아동의 수 직선 추정의 정확도와 수학 성취도 간의 관계에 대한 숫자 비교 능력의 매개 효과. 한국심리학회지: 인지 및 생물, 29(2), 165-172.   

Lee, D., Chun, J., & Cho, S. (2016). The Instructional Dependency of SNARC Effects Reveals Flexibility of the Space-Magnitude Association of Nonsymbolic and Symbolic Magnitudes. Perception, 45(5), 552-567.   

Park, Y., & Cho, S. (2017). Developmental Changes in the Relationship between Magnitude Acuities and Mathematical Achievement in Elementary School Children. Educational Psychology, 37(7), 873-887.  

조수현 (2015). 창의성에 대한 인지 신경과학 연구 개관. 한국인지과학회, 26(4), 393-433.   

장세림, 김나래, 조수현 (2015). 초등학교 2 학년 아동의 대략적 수 민감도와 영역 별 수학 성취도 간의 관계에 대한 단기 종단 연구. 한국심리학회지: 인지 및 생물, 27(3), 481-504.   

Jang, S., & Cho, S. (2016). The Acuity for Numerosity (but not Continuous Magnitude) Discrimination Correlates with to Quantitative Problem Solving but Not Routinized Arithmetic. Current Psychology, 35(1), 44-56.   

Qin, S., Cho, S., Chen, T., Rosenberg-Lee, M., Geary, D. C., & Menon, V. (2014). Hippocampal-neocortical functional reorganization underlies children’s cognitive development. Nature neuroscience, 17(9), 1263-1269.   

박윤지, 조수현 (2014). 수량 비교 과제 형식에 따른 아동의 수 민감도 측정치의 구성 타당도 및 예측 타당도 비교. 한국인지과학회, 25(2), 73-101.   

Cho, S., Metcalfe, A., Ryali, S., Geary, D., & Menon, V. (2012). Hippocampal–Prefrontal Engagement and Dynamic Causal Interactions in the Maturation of Children’s Fact Retrieval. Journal of Cognitive Neuroscience, 24, 1849-1866.   

Cho, S., Ryali, S., Geary, D. C., & Menon, V. (2011). How does a child solve 7 + 8? Decoding brain activity patterns associated with counting and retrieval strategies. Developmental Science, 14, 989-1001.   

Cho, S., Moody, T. D., Fernandino, L., Mumford, J. A., Poldrack, R. A., Cannon, T. D., Knowlton, B. J., & Holyoak, K. J. (2010). Common and dissociable prefrontal loci associated with component mechanisms of analogical reasoning. Cerebral Cortex, 20, 524-533.   

Morrison, R. G., & Cho, S. (2008). Neurocognitive process constraints on analogy: What changes to allow children to reason like adults? Behavioral and Brain Sciences, 31, 391-392.   

Cho, S., Holyoak, K. J., & Cannon T. D. (2007). Analogical reasoning in working memory: Resources shared among relational integration, interference resolution, and Maintenance. Memory and Cognition, 35, 1445-1455.   


Books


「인지신경과학 입문 3판 」 Jamie Ward 지음, 이동훈, 김학진, 조수현 옮김, 시그마 프레스, 2017.

「인간행동과 심리학 4판 」 오세진, 김청송, 신맹식, 양계민, 이요행, 이장한, 이재인, 정태연, 조성근, 조수현, 현주석 지음, 학지사, 2015.